7. februar 2019

Nu genåbner Øresundsakvariet

Akvarierenovering

Øresundsakvariet åbner igen på lørdag d. 9. februar – altså første dag i skolernes vinterferie.

Renovering
Åbningen sker efter at akvariet på Nordhavnen i Helsingør har været lukket i over 2 måneder som følge af den omfattende renovering.
- Vi har renoveret akvariet og Marinbiologisk Laboratorium mange gange de seneste 5 år og disse renoveringer har efterhånden kostet over 50 mil. kr., siger akvarie- og museumschef og marinbiolog Jens Peder Jeppesen.
- Den sidste renovering har kun drejet sig om selve Øresundsakvariet, og vi har fokuseret på en lang række renoveringsprojekter f.eks. udskiftning af halvdelen af udstillingens gulv, så det nu ligner en rigtigt havbund!
- Og vi har fået nye lofter i den nedre del, som ser ud som en ”bølgende” havoverflade, et nyt akustikloft i den øvre del af akvariet i børnebassinsområdet, og vi har renoveret det store stenrevsakvarium med bl.a. en ny dekoration, to nye blæksprutteakvarier med vragdekorationer, et nyt kasseapparatssystem, nyt informationsskiltesystem med mere, siger han.
Det er ikke helt opgjort hvor meget renoveringen kommet til at koste, men et sted mellem 2,5 – 3,0 mil. kroner forventes det.

Nu kan gæsterne komme an
- Vi glæder os meget til at byde publikum velkommen igen efter lukningen, og til at vise de mange nye tiltag i akvariet. Og jeg må sige at vores dyrepassere er ovenud stolte af de to nye blæksprutte-akvarier. I selve renoverings-perioden har vi fået nye blæksprutteunger af arten Sebia, så de får fra på lørdag et nyt stort hjem hvor vi håber de kommer til at trives. Det er også planen at vi skal have en ny ottearmet blæksprutte som ven til vores ”gamle” sprutte og forhåbentlig synes de så meget om deres nye ”vragakvarium” at de begynder at yngle, lyder det fra akvariechefen.

Nye informationsskærme
Som noget helt nyt har man også fået et nyt informationsskærmssystem.
- Med dette nye initiativ får vi endnu flere muligheder for at formidle om Øresunds mange spændende dyr og deres liv og på en helt ny og afvekslende måde. Selve vinterferien på akvariet vil blive fuld af aktiviteter som ”Rør ved levende havdyr” som vi kører 3 gange om dagen i både uge 7 og 8 og ”behind the scenes” i selskab med dygtige biologistuderende og dyrepassere. Og alle hverdage arrangerer vi dissektioner af forskellige havdyr og specielt på torsdag d. 14. februar vil jeg selv dissekere en spættet sæl og bl.a. fortælle om hvordan sælerne har det i Øresund og resten af Danmarks farvande.

Yderligere oplysninger
Akvariechef Jens Peder Jeppesen, Øresundsakvariet, Københavns Universitet, tlf.: 28751970, e-mail: jpjeppesen@bio.ku.dk
Kommunikationsmedarbejder Tina Andersen, Øresundsakvariet, Københavns Universitet, tlf.: 93509643, e-mail: tina.andersen@bio.ku.dk