12. januar 2024

Ålegræs – Havets små helte

Foredrag og aftenåbent

Oplev akvariet efter mørkets frembrud og tag med på en rejse under overfladen, når akvariet tilbyder eksklusive oplevelser og marineinspirerede foredrag i anledning af Elsinore Evenings.

Ålegræs

Torsdag den 25. januar kl. 17 - 20.30

Torsdag d. 25. januar kl. 19:00 kan du komme til foredrag i akvariets auditorium og høre det spændende foredrag ”Ålegræs – Havets små helte” af miljøorganisationen ”Os Om Havet”.

Udover foredraget kan du sige godnat til fiskene med fodring kl. 18:00 eller komme med ”behind the scenes” efterfølgende, hvor vi viser endnu mere af Øresunds unikke dyreliv frem, sammen med spændende fakta om dyrene og akvariet.

Ålegræs bidrager til sundt havmiljø

Ålegræs er en undervandsblomsterplante som er mester i at binde kvælstof og fosfor samt at tilbageholde CO2. Herudover er ålegræs hjemsted for mange dyrearter, fungerer som føde for mange og er generelt vigtige for de marine økosystemer. Ålegræs spiller altså en vigtig rolle for et sundt havmiljø og klima, men siden 1930 har vi mistet omkring 80% af vores ålegræs.

Til foredraget vil foreningen Os Om Havet gøre dig klogere på vigtigheden af ålegræs og dets egenskaber, hvorfor så meget af det er forsvundet, hvad problemet er i dag og hvordan du kan være med til at hjælpe.

Herudover vil Os Om Havet fortælle om deres forening, havmiljøet i Danmark, foreningens aktiviteter og hvordan du kan være med i kampen for et sundt havmiljø.

Affaldsindsamling og udplantning

"Os Om Havet" er en dansk miljøorganisation som kæmper for et sundt havmiljø. Det gør de ved at holde cleanup events hvor de fjerner affald fra havet og ved at udplante ålegræs i danske fjorde.

Foredraget bliver holdt af Os Om Havets frivillige Camilla og Lise som begge er biologistuderende på Københavns Universitet. Os Om Havet samarbejder med Syddansk Universitet om ålegræsudplantning, hvoraf deres forskere (ph.d.er, postdocs, professorer) laver forskning på ålegræs. Foredragsholderne Camilla og Lise er i gang med hhv. deres bachelorprojekt og speciale på biologistudiet. Camilla skriver bachelorprojekt om det udplantede ålegræs Os Om Havet udplantede i sommer og dens effekt på biodiversiteten.

Tag venner og familie under armen og kom forbi til en spændende aften på Øresundsakvariet.

Praktiske informationer

Foredraget foregår i regi af Elsinore Evenings torsdag d. 25. januar kl. 19.00 i akvariets auditorium. Foredraget varer ca. en time.

Billetter

Adgang til foredraget og akvariet kræver billet som kan købes i billetsalget på dagen, men vil du være sikker på at få plads så køb din billet online via BilletExpressen. Til foredraget serveres der et glas vin.

Billetten koster 120 kr. inkl. Et glas vin.

Hvis du har årskort til akvariet koster entré til alle foredrag ikke yderligere og med et årskort + kan du altid tage en ledsager med.

Akvariet er åbent kl. 17.00-20.30

På aftenen får du desuden 10 % rabat i shoppen.