10. januar 2024

Besøgsrekord giver flere spændende oplevelser i 2024

Akvariets verden

Besøgsrekord betyder flere penge til nye oplevelser på Øresundsakvariet i 2024.

Tunsafari med Øresundsakvariet
Øresundsakvariets safari-ture gav næsten 2000 gæster én på opleveren i 2023.

Besøgsrekord

- 2023 har været det bedste besøgsår for Øresundsakvariet nogensinde, siger Jens Peder Jeppesen, der er akvarie- og museumschef. - Vi har nemlig slået besøgsrekord med 55.634 gæster og det er det højeste antal gæster på et år siden Øresundsakvariet blev bygget i 1973. Det slår den tidligere rekord fra 2009 med 529 gæster og er et fantastisk resultat for vores akvarium, siger Jens Peder Jeppesen.

Rekorder er til for at blive slået

Udover rekorden i antal besøgende blev 2023 også et rekordår i antallet af afviklede havsafarier med såkaldte RIB´s på Øresund. Næsten 2000 gæster er i løbet af året blevet sejlet ud på Øresund for at opleve tun, marsvin, sæler og havfugle på helt tæt hold, guidet af de engagerede naturvejledere og havbiologer fra Øresundsakvariet, der er ejet af Biologisk Institut under Københavns Universitet.

- Danskerne er vilde med de seriøse og underholdende oplevelser om havet omkring os. Og det nyder vi godt af, da vi både kan tilbyde børn og voksne indendørs og udendørs oplevelser med Øresunds havdyr i fokus. Specielt i disse år hvor havet omkring Danmark er under pres lokker Øresunds mangfoldige og spektakulære liv mange danskerne til de mere klassiske akvariebesøg, såvel som til de nye tilbud med ture direkte ud på Øresund og de mange marine aktiviteter som vi på akvariet tilbyder i årets løb. Det er de meget omtalte og populære tun-, marsvin- og sælsafarier, der trækker rigtig godt, siger Jens Peder Jeppesen, der dog også lige får nævnt, at han glæder sig over at turisterne nu er tilbage efter coronaen.

2024 med flere spændende aktiviteter

Også 2024 står til at blive et godt år for Øresundsakvariet. De mange besøgende er med til at sikre en bedre økonomi til akvariet, og de penge skal bruges på flere ansatte som kan generere flere spændende aktiviteter og udvikle nye events i løbet af året som appellerer til et bredt publikum. Dels satser akvariet på at lave endnu flere havsafarier, dels med flere både men også i samarbejdet med flere partnerskaber i Helsingørs maritime industri, hvor Øresundsakvariets dygtige formidlingsguider forhåbentlig kan blive inkluderet i besætningen til formidlingsdelen af mange flere deciderede bådture på Øresund for både turister og lokale, slutter Jens Peder Jeppesen, akvarie- og museumschef for Øresundsakvariet i Helsingør.