22. januar 2015

Øresundsakvariet udvider lukkeperioden til hele januar

Øresundsakvariet udvider lukkeperioden til hele januar måned grundet forsinkelser i renoveringsarbejdet af bl.a. de nye akvariedekorationer.

Som en del af den større renovering til ca. 40 mil. kr. der i øjeblikket foregår på Marinbiologisk Sektion og Øresundsakvariet begge under Københavns Universitet på Strandpromenaden 5 i Helsingør, annoncerede Øresundsakvariet i december at der var lukket for publikum i perioden fra d. 2. januar og til med d. 25. januar. Nu bliver akvariet nødt til udvide lukkeperioden til og med d. 1. februar grundet uforudsete skader i nogle fuger i bl.a. voksenrørebassinet.

"Akvariets personale har kæmpet med at få de nye dekorationer færdige til tiden så det er selvfølgelig ekstra ærgerligt at vi nu bliver sat i stå af disse uforudsete skader men det er desværre blevet realiteten", siger akvariechef Jens P. Jeppesen.

Akvariechefen siger endvidere: "Men intet er som sagt så dårligt at det ikke er godt for noget. Nu får akvariets dyrepassere nemlig ekstra tid til at finpudse den ottearmede blækspruttes nye ”kunster” på bunden af blækspruttebassinet".

Blæksprutten har været i træningslejr siden midt december, hvor dyrepasserne bl.a. har trænet den i at åbne sindrige foderautomater og andre adfærdsberigende aktiviteter. Akvariets nye attraktion klumpfisken ”klumpe” som blev indleveret d. 19. december af en svensk garnfisker får også ekstra godbidder og pleje inden vinterferien i uge 7 står for døren. I vinterferien kommer den nemlig på storskærm i akvariet transmitteret ude fra den store tank, hvor den for nuværende svømmer nysgerrigt rundt og tigger blæksprutter fra dyrepasserne. Publikum vil bl.a. hver dag kunne se den blive fodret af en akvariets ansatte som svømmer rundt sammen med den mens fodringen står på.

Akvariet åbner igen for publikum mandag d. 2. februar med nye indbydende publikumstoiletter samt nye flotte akvariedekorationer i nogle af de største akvarier. Man vil kunne følge udviklingen i dekorationsarbejdet på akvariets Facebookside og alm. hjemmeside.

Kontaktpersoner: Øresundsakvariet, Københavns Universitet, akvariechef / marinbiolog Jens P. Jeppesen (tlf. 28 75 19 70).