10. juni 2015

Krible Krabbedag på Kronborg Strand

Krible Krabbedag

Torsdag og fredag d. 11/6 og 12/6 er 1. klasserne fra Helsingør Kommunes skoler inviteret til krabbedag på Kronborgstranden i Helsingør.

I løbet af formiddagen skal eleverne synge om fisk og krabber sammen med sangerinden Yasmin Elvira Steenholdt. De skal også fange krabber med selvgjorte krabbefangere og lære at lave krabbesuppe i selskab med formidlere fra Øresundsakvariet i Helsingør.

Foto: Anne-Mette Birkvad Deleuran

Forud for krabbedagen har eleverne besøgt Øresundsakvariet. I undervisnings-laboratoriet har de sammen med en marinbiolog eller dyrepasser talt om dyrelivet i Øresund, rørt ved fladfisk, søstjerner, vandmænd og krabber. Gennem dialogbaseret undervisning har de lært at kende forskel på de forskellige dyrearter der bor i det vand, børnene boltrer sig i om sommeren når turen med familien går til stranden.

Projektet er et led i Helsingør Kommunes satsning om at alle børn og unge skal møde kunst og kultur gennem skole og dagtilbud. I løbet af et skoleår får alle klassetrin et særligt formidlingstilbud, hvor læring sker gennem kunst og kultur og hvor sanserne sættes i spil på nye måder. En satsning som alle de lokale kulturinstitutioner er en del af.

Projektet ”Krible Krabbe i havet” har i børnehøjde arbejdet med følgende tegn på læring:

• Jeg kan håndtere forskellige havdyr
  • Jeg kan forklare at der er forskel på havdyr, fx forskel på fisk, søstjerner og krabber

Torsdag vil undervisningsminister Christine Antorini kigge forbi krabbedagen.

”Krible Krabbe i Havet” og Krabbedagen er arrangeret af Øresundsakvariet, Uddannelseshuset og Børnekulturkonsulenten for Helsingør Kommune.

Artikel i Folkeskolen fra klassebesøg på Øresundsakvariet

Praktisk

Aktiviteterne starter både torsdag og fredag kl. 9.00 og slutter kl. 10.30, fredag tillige fra kl. 11. til 12.30. Kronborgstranden ligger for enden af Kronborgvej, Helsingør.

Børnekulturkonsulent Ida Wettendorff, tlf. 2531 3694.
Konsulent på Uddannelseshuset, Anne-Mette Hermansen, tlf. 4928 3319.
Marinbiolog og leder af Skoletjenesten Michael Hansen, tlf. 2875 1957.