1. januar 2015

Øresundsakvariet lukket i januar

I perioden den 1. – 25. januar holder Øresundsakvariet lukket for publikum grundet en større renovering af bl.a. publikumstoiletter samt nogle af de større akvariedekorationer.

Som en del af den større renovering til ca. 40 mil. kr. der i øjeblikket foregår på Marinbiologisk Sektion og Øresundsakvariet begge under Københavns Universitet på Strandpromenaden 5 i Helsingør, holder Øresundsakvariet lukket for publikum i perioden fra d. 2. januar og til med d. 25. januar. Efter planen åbner akvariet igen for publikum d. 26. januar med nye indbydende publikumstoiletter samt nye flotte akvariedekorationer i nogle af de største akvarier. Man vil kunne følge udviklingen i dekorationsarbejdet på akvariets Facebookside og alm. hjemmeside.

Udover har akvariets dyrepassere også lovet at være i mål med træningen af den ”nye” ottearmede blæksprutte som fra slut januar skulle kunne nye ”kunster” på bunden af blækspruttebassinet. Ottearmede blæksprutter af arten Octopus vulgaris har brug for en del adfærdsberigende installationer i et akvarium for ikke at komme til at kede sig ihjel så dyrepasserne har et par måneder trænet blæksprutten i bl.a. at åbne sindrige foderautomater hvor de levende krabber er knap så lette at få adgang til. I en af foderautomaterne skal blæksprutten kunne vride et låg af for at komme ind til dens yndlingsføde. Dette spektakulære skue vil publikum med selvsyn kunne opleve hver dag kl. 12.00 når akvariet igen åbner d. 26. januar.

Kontaktpersoner: Øresundsakvariet, Københavns Universitet, akvariechef / marinbiolog Jens P. Jeppesen (tlf. 28 75 19 70).