4. august 2016

Delfin boltrer sig i Øresund

Øresundsakvariets dyrepassere og havbiologer fik tidligt i morges på Øresund en oplevelse af de sjældne. En alm. delfin svømmede og sprang omkring akvariets gummibåd i næsten en time og flere fra akvariet fik snorklet og hilst på delfinen under vandet.

Øresundsakvariets dyrepassere og havbiologer fik tidligt i morges på Øresund, nærmere betegnet ved nordsiden af Ven tæt ved en opankret coaster, en sjælden oplevelse. En alm. delfin, el. som den også hedder kortnæbbet almindelig delfin Delphinus delphis, svømmede og sprang fuld af energi tæt omkring akvariets gummibåd i en times tid og flere fra akvariet benyttede lejligheden til at smide tøjet og snorklede rundt med delfinen.

- Det var så vildt! Jeg troede ikke at jeg skulle opleve en så nysgerrig alm. delfin i Øresund og så fik jeg og en af vore dyrepasserelever fra akvariet ovenikøbet snorklet med den under vandet. Snorkling med delfiner i Øresund kan ikke have foregået så mange gange før og måske er dette første gang. Aldrig har jeg prøvet noget lignende – stor, stor oplevelse, siger havbiolog Jens P. Jeppesen.

Jens P. Jeppesen siger endvidere:
- Vi sejler i øjeblikket vores gæster ud på Øresund på planlagte marsvinesafariture både tirsdage og torsdage, men jeg tror vi foreslår vores gæster her i eftermiddag og aften at vi sejler forbi delfinen ved Hven og håber på at den stadigvæk holder til ved det opankrede skib. Det er i hvert fald helt sikkert at der kan gå mange år førend vi oplever dette igen.

En kortnæbbet almindelig delfin er en slank delfin med tydeligt afsat næb og voksne dyr er mellem 2 m – 2,5 m lange og vejer typisk ml. 70 – 135 kg. Nyfødte er 80 cm og vejer omkring 10 kg. Den alm. delfin forekommer i mange egne såsom tropiske, subtropiske og varmt tempererede havområder ml. 10-28 C, både pelagisk og kystnært, dvs. i hele Nordatlanten på nær de nordligste og koldeste egne. Delfinen følger Golfstrømmens udløbere mod nord og kan derfor i visse år forekomme ved den norske kyst og i Nordsøen og endog i Kattegat og Bælthavet som også er tilfældet i år. Flere gange i år er den set i de indre danske farvande. Delfinen ynder at ride på skibes og store hvalers bovbølger.

Observationer af hvaler i Danmark kan indrapporteres og checkes på www.hvaler.dk

Kontaktpersoner: Øresundsakvariet, Københavns Universitet, akvariechef / havbiolog Jens P. Jeppesen tlf. 28 75 19 70 og e-mail: jpjeppesen@bio.ku.dk