11. september 2017

Tun i Øresund

Sensation: Tunen er filmet i Øresund

En historisk begivenhed udspillede sig i Øresund for få dage siden. For første gang siden 1960´erne blev en tunfisk nemlig fotograferet i Øresund. Lystfiskere og naturelskere Jesper Fohrmann og Tom Secher fra Nordsjælland fotograferede d. 5. september en springende tun mellem Gilleleje og Hornbæk.

En historisk dag udspillede sig på Øresund d. 5. september mellem Gilleleje og Hornbæk. De to hærdede lystfiskere og ”tunjagere” Jesper Fohrmann og Tom Secher var taget på vandet i håb om at kunne spotte en blåfinnet tun / Atlantisk tun. Sidste år var der mange efterretninger fra folk, som havde spottet den store tilbagevendte fisk, men ingen havde endnu haft heldet at tage et billede.

Springende Atlantiske tun taget af Jesper Fohrmann og Tom Secher d. 5. september 2017 foran Hornbæk.

”Ikke langt fra Hornbæk så vi store plask. Vi sejlede til stedet, og så til vores begejstring – 2 stk. 200 kilos fisk skyde op ret foran båden blot få meter fra os. Selvsagt var vi fuldstændig ovenud lykkelige. Det er en drøm, som jeg har haft siden barn, hvor min morfar berettede om sit tunfiskeri i Øresund. At se dem i vores eget hav er en helt enestående og livsforandrende oplevelse”, siger Jesper Fohrmann, som sammen med Tom Secher har fisket tun flere steder på kloden.

Jesper beretter videre: ”Vi så i de næste timer over 50 fisk i overfladen med voldsomme plask. Frit springende ud af vandet. Det var enestående og fiskene var fra 100-300 kilo”.

”Det er en epokegørende begivenhed, at den Atlantiske tun er sikkert tilbage i Øresund og dette skyldes, at tunen er i stor vækst i Nordatlanten. I mange år har der været meget strenge restriktioner overfor erhvervsfiskeri efter tun i bl.a. Middelhavet. Det har forårsaget, at de store tun er i stor vækst, og der er grund til tro at bestanden fortsat vil stige, hvis restriktionerne fortsætter”, siger Jens Peder Jeppesen , marinbiolog og akvarie- og museumschef på Øresundsakvariet under Biologisk Institut på Københavns Universitet.

Stor fremtid for turisterhvervet i og omkring Nordsjælland

Hvis vi kan være så heldige, at tunen fremover, som tidligere i 1920-40 og 1950-65, vælger at komme på besøg i Øresund i perioden august – oktober, kan det betyde en kæmpe vækst i turisterhvervet. Sportsfiskere fra hele verden vil valfarte til Øresund for at prøve kræfter med disse havets kæmper, og sportsfiskerne lægger traditionelt store penge i de områder hvor fiskeri efter disse kæmper finder sted. Et evt. fremtidigt sportsfiskeri skal efter al sandsynlighed foregå med ”catch and releasemetoden”, hvor tunfiskene sættes ud igen efter fangsten, men alt dette er ikke tilladt i dag. Danmark har nemlig ikke lov til, hverken erhvervsfiskere el. sportsfiskere, at fange den fredede fisk, hvis ikke man har en helt speciel videnskabelig tilladelse til fangst og mærkning.

Tunsafari på Øresund

Indtil de forskellige styrelser og instanser har fundet ud af, hvordan rammerne omkring et evt. fremtidigt sportsfiskeri kan folde sig ud, kan man jo selv tage ud på Øresund og prøve at spotte de store fisk. Den bedste sæson for spotning af den store fisk er august, september og starten af oktober, og de bedste spotningstidspunkter er helt stille vejr tidligt morgen og aften. Til næste år i september måned vil Øresundsakvariet havbiologer for første gang nogensinde arrangere tunsafari på Øresund ombord på akvariets store båd RIB. Turene bliver udbudt fra marts 2018 på Øresundsakvariets hjemmeside.

”Vi kan ikke garantere, at vi ser de store fisk, men vi kan garantere en fantastisk spændende sejltur, hvor vi fortæller om tunens liv i Øresund på godt og ondt”, siger Jens Peder Jeppesen , marinbiolog og akvarie- og museumschef på Øresundsakvariet under Biologisk Institut.

Fotoet ovenfor af den springende Atlantiske tun er taget af Jesper Fohrmann og Tom Secher d. 5. september 2017 foran Hornbæk. Det er det første foto af en springende tun i Øresund siden 60´erne. De to herrer udløser nu Øresundsakvariets længe udloddede gevinst på 1000 kr. for at være den første, der tager et foto af en springende tun.

Yderligere oplysninger: Akvariechef- og museumschef, havbiolog Jens P. Jeppesen, Øresundsakvariet, Københavns Universitet, tlf.: 28751970, e-mail: jpjeppesen@bio.ku.dk