20. april 2018

Det farverige Øresund – bededagene på Øresundsakvariet

bededagsferieaktiviteter

I bededagene kigger vi på de mange farverige dyr der lever under havoverfladen i Øresund. Så tag med på en rejse under Øresunds havoverflade, og kom helt tæt på de farverige havdyr i spændende aktiviteter lige fra den populære ”Rør ved levende havdyr”, deltagelse i ”farvequizzer”, filmvisning i auditoriet til fodringer hver time.

Barn med berggylt. Foto Tania Lundberg Lykkegaard

I bededagene kigger vi på de mange farverige havdyr der gemmer sig under overfladen i Øresund. Mange menneske er nemlig slet ikke klar over de fantastiske farverige skabninger der lever på bunden af Øresund.

Blåstak. Foto: Kasper Nyberg

Ude i Øresunds blå bølger lever bl.a. den farverige blåstak, den skønne brogede savgylt og de ambulancefarvede søanemoner og et utal af andre farvestrålende havdyr. Men hvorfor er nogle arter farverige og nogle andre farvefattige? I alle bededagene kan du 4 gange om dagen deltage i vores ”Rør ved levende havdyr”, hvor en biologi- og el. veterinærstuderende vil fortælle fascinerende historier om hvorfor en række dyr er udstyret med kraftige farver selv heroppe i vores kolde Øresund. Du får mulighed for at komme helt tæt på og røre ved nogle af de forskellige dyr.

Blå hummer. Foto: Tania Lundberg Lykkegaard

Kom også og test din skjulte viden i en ”farvequiz”, hjælp til med fodring af dyrene kl. 11 i det store børnerørebassin, slap af i vores store filmauditorium hvor vi alle dagene viser en lærerig film om det ”Unikke Øresund” – en inspirerende film lavet af WWF om det fantastiske Øresund.

Rør ved levende havdyr og klap den store taskekrabbe
Alle dage fra d. 27. april til d. 29. april kl. 11:25, kl. 12.25, kl. 13:25 og kl. 14:25

Quizzer i akvariet
Alle dage kan du deltage i en ”farvequiz”.

Filmvisning i det store auditorium
Alle dage kontinuerligt over dagen (varighed 8 min.) vises filmen ”Det unikke Øresund” som fortæller hvorfor Øresund er et helt fantastisk havområde.

Øresundsakvariets formidlere står klar alle dage med sjove historier, og vi fodrer dyrene hver time. Så kom og vær med.

Yderligere oplysninger: Akvarie- og museumschef, havbiolog Jens P. Jeppesen, Øresundsakvariet, Københavns Universitet, tlf.: 28751970, e-mail: jpjeppesen@bio.ku.dk