2. juni 2018

Tæt på marsvinene i Øresund

Marsvinesafari

Fra d. 26. juni og hele sommeren igennem kan du opleve Øresunds mange marsvin helt tæt på. I denne periode stævner Øresundsakvariets guider nemlig ud i en stor RIB på oplevelsessafari efter Danmarks mindste hval.

Øresund er en fantastisk naturperle med mange forskellige marine arter. Et af de mest spektakulære er marsvinet og den har du mulighed at se på nært hold hvis du tager med på en af Øresundsakvariets marsvinesafarier. Hele sommeren hver tirsdag, onsdag og torsdag arrangerer akvariets havbiologer og naturvejledere safariture og der er stor chance for at se den lille nuttede hval.

Foto: Tania Lundberg Lykkegaard

”Marsvinene kan i bølger være særdeles vanskelige at få øje på men vores guider har udviklet et fantastisk ”syn” og opdager da også hvalerne førend publikum i ca. 80 % af tilfældene. Der går dog ikke langt tid førend publikum har afluret guidernes fiduser og så går der sport i at se den næste” siger Jens Peder Jeppesen, akvarie- og museumschef på Øresundsakvariet.

Marsvinet er den eneste hval der yngler i danske farvande. Der findes omkring 37.000 i de indre danske farvande og op mod 300.000 hvis vi regner Nordsøen og tilstødende farvande med Til trods for at den er ganske talrig er der mange der aldrig har oplevet dem i naturen. Det hænger måske sammen med at den, med en længde på under to meter, også hører til blandt de mindste hvaler i verden. Da den samtidig tilbringer det meste af sit liv neddykket og kun kommer op til overfladen for at trække vejret, er den da heller ikke nem at få øje på for det utrænede øje.

Selvom marsvinet generelt er i tilbagegang er der noget tyder på at marsvinene er tilfredse med forholdene i den nordlige del af Øresund, hvor turene afholdes og nogle forskere mener at det nordlige Øresund har den tætteste koncentration af marsvin i hele Danmark. De lokale fiskere akvariet har talt med fortæller alle samstemmende at de gennem de senere år har set flere og flere marsvin når de fisker. Det samme oplever akvariets medarbejdere når de sejler ud.

Foto: Tania Lundberg Lykkegaard

Chancer for kontakt med andre havpattedyr
Tit bliver akvariets medarbejdere spurgt om man kan være heldige at se andre marine pattedyr end marsvin på safariturene. Og svaret er ja. I maj måned 2016 så akvariets medarbejdere en 15 meter land kaskelothval i den nordlige del af Øresund og i august samme år så vi over mange dage den nu så berømte almindelige delfin som næsten blev ”verdenskendt” i Øresund. Og listen over spektakulære pattedyr set i Øresund er ganske lang. Både pukkelhvaler, vågehvaler og hvidnæsehvaler er blevet se i Øresund over de sidste 10 år.

”Øresund er et unikt havområde i Danmark og som bliver ved med at overraske os. Jeg tror f.eks. på at vi inden for få år får besøg af spækhuggerne som må og skal have hørt om de mange lækre marsvin der opholder sig i området,” siger Jens Peder Jeppesen, akvarie- og museumschef på Øresundsakvariet.

Turene finder sted tirsdag, onsdag og torsdag i uge 26-32. I uge 26 – 30 på tirsdage og torsdage er det med en formiddagstur kl. 10-12 og en eftermiddagstur kl. 13-15 og onsdage er der aften / solnedgangstur kl. 19-21. I uge 31-32 starter aftenturen kl. 18-20 og endelig er der i uge 33 og 34 kun ture tirsdag og torsdag og fra kl. 18-20. Prisen for dagsturene er 290 kr. for børn (6-11 år) og 380 kr. for voksne (12 år - ) plus et bestillingsgebyr på 5 kr. Aftenturene ligger på 370 kr. for børn (6-11 år) og 460 kr. for voksne (12 år -). Billetten inkluderer entré til akvariet på dagen og den efterfølgende dag. Man skal minimum være 6 år for at deltage og børn under 10 år skal være ifølge en voksen. Der er plads til 12 personer. Der tages forbehold for at skipperen kan blive nødt til at aflyse pga. vind og vejr. Penge indbetalt bliver i så fald returneret.

Praktisk info: Husk varmt tøj, der passer til vejret. Det er altid koldt på vandet. Der udleveres redningsveste inden afgang. Båd og besætning er godkendt af Søfartsstyrelsen (max. 12 passagerer). Af sikkerhedsgrunde er det ikke tilladt at benytte private redningsveste.

Fakta om Øresundsakvariets marsvinesafarier på Øresund

• I Øresund regner man med at der svømmer omkring 1500-3000 marsvin – flest om sommeren. Mange eksperter både erhvervsfiskere og forskere mener at bestanden af marsvin er mangedoblet i de seneste 20-30 år og at grunden til denne stigning formentlig skyldes at marsvinets byttedyr, i form af store bestande af mange forskellige arter af fisk, har det rigtigt godt i Øresund.
  • I juni og start juli måned føder marsvinemoren sin kalv (unge) og den første måneds tid holder mor og barn sig helst inde under land og helst på den danske side hvor der er større vidder med lavt vand under 10 meter.
  • Øresundsakvariet har afholdt marsvinesafarier siden 2010. Dengang lavede akvariet 2 ture. I dag og i 2017 afvikles over 45 offentlige ture sommeren igennem.
  • Der er ikke marsvinegaranti på turene men i 2018 sås marsvin på ca. 90 % af turene.
  • Book din marsvinesafari på Øresundsakvariets hjemmeside www.oresundsakvariet.ku.dk og el. Visit Nordsjællands hjemmeside  www.visitnordsjaelland.com

Yderligere oplysninger
Akvariechef- og museumschef,  havbiolog Jens P. Jeppesen, Øresundsakvariet, Københavns Universitet, tlf.: 28751970, e-mail: jpjeppesen@bio.ku.dk