9. juni 2018

Indvielse af unikt Vandlaboratorium i Helsingør

Vandlaboratorium

Det 352 kvm store Vandlaboratorium i Helsingør Nordhavn bliver indviet fredag d. 22. juni kl. 13.00. Formålet med det nye Vandlaboratorium er at øge interessen for Øresunds unikke havnatur. Nordea-fonden, Helsingør Kommune og Friluftsrådet har støttet projektet med i alt 5 mio. kr.

Oplev dyrelivet i Øresund tæt på

Prøv at fange en rødspætte, snør en strandkrabbe og lav dit eget akvarium? Hvorfor er det strømfyldte Øresund så fyldt med liv? Nyt Vandlaboratorium på Nordhavnen i Helsingør og tæt på Øresundsakvariets udstilling vil fra fredag d. 22. juni give besøgende en ekstraordinær oplevelse og forståelse for det unikke liv under overfladen i Øresund gennem leg, læring og unik formidling.

I Vild med Vand i weekenden varmede Sofie fra Øresundsakvariet op med snak om dyrene i Vandlaboratoriet

Det store åbne ”oplevelsesakvarium” indeholder fisk og dyr fra det kystnære Øresund og opbygget med fascinerende levesteder. Det vil være tilgængeligt og gratis for alle, som vil fordybe sig i havets magi. Hele sommeren både weekender og hverdage vil biologistuderende og naturvejledere fra Øresundsakvariet tage publikum med på guidede ture til Vandlaboratoriet og formidle om Øresunds unikke natur.

Havoplevelser og spændende formidling

På maven og igennem vandkikkerter kan den besøgende opleve de spændende undervandsverdener i Vandlaboratoriet og i ”havkister” på kanterne kan man finde materialer til at lave sin egen ”krabbefisker” og fange løs af Vandlaboratoriets mange strandkrabber. Guiderne fra Øresundsakvariet vil hele sommeren og ellers på udvalgte tidspunkter i resten af året assistere og formidle om livet i laboratoriet og Øresund.

Øresundsakvariets skibe ligger tæt op af Vandlaboratoriet og måske kan man være heldig at opleve, at de kommer i land med spændende fisk, planter og andet fra Øresunds dyb, og at de bliver vist frem på platformen i Vandlaboratoriet. Om aftenen, når mørket sænkes over havnen og Vandlaboratoriet, vil undervandsbelysningen blive tændt, og bassinet og fisk og andre havdyr vil kunne ses svømme omkring i lyskeglerne.

Formidlingsplatformen i Vandlaboratoriet vil danne samlingspunkt og mødested i al den formidling som akvariets formidlere laver på havnen i Helsingør.

Styrker Helsingørs maritime fortælling

Et af de vigtigste formål for Øresundsakvariet er at formidle det marine liv i danske og nordiske farvande med særligt fokus på Øresund til de ca. 50.000 gæster, der årligt besøger akvariet. Det ny Vandlaboratorium udvider rammerne for, hvordan denne formidling kommer til at foregå i fremtiden.

”Vi vil med Vandlaboratoriet på en helt ny måde vise de besøgende på havnen og Øresundsakvariet det fantastiske liv i Øresund og de danske havområder generelt, og vi vil inspirere til, hvordan man selv kan gå på opdagelse i havet. Det nyskabende Vandlaboratorium vil blive en vigtig brik i Øresundsakvariets fortsatte formidlingsmæssige udvikling, og vi får mulighed for at lave enestående udendørs formidling af havet for de mange forskellige mennesker gæstende Helsingør,” siger Jens Peder Jeppesen, akvarie- og museumschef på Øresundsakvariet, Københavns Universitet.

Nordea-fonden støtter projektet med ca. tre millioner kr.

”Øresundsakvariets Vandlaboratorium serverer oplevelsen af Øresunds fascinerende dyreliv helt tæt på. Det vil både styrke vores forståelse af den nære natur og bidrage til Helsingørs maritime fortælling. Med det nye tiltag åbner Øresundsakvariet sig mod omverdenen på en ny måde,” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter det gode liv.

Flere besøgende til havnen og Helsingør

"Med Vandlaboratoriet og den nye promenade i Nordhavnen har Helsingør yderligere styrket sin position som en moderne og attraktiv turistdestination. Samtidig bliver stedet en fantastisk mulighed for alle, der bor omkring Øresund for at gå på opdagelse i den fantastiske og forunderlige liv, der findes i det hav, vi til dagligt er omgivet af,” siger Benedikte Kiær, borgmester i Helsingør.

”Det ny Vandlaboratorium bliver et enestående aktiv for Helsingør, og det vil ydermere give Nordhavnen mange nye besøgende, der ellers ikke ville finde vej ned til havnen”, siger Jesper Schrøder, havnechef i Helsingør Havne.

Fotos vedhæftet må anvendes i forbindelse med omtale af pressemeddelelsen.

Fakta om Øresundsakvariets Vandlaboratorium

• Øresundsakvariets Vandlaboratorium vil stå færdigt i Helsingør Nordhavn og tæt på den ny havnepromenade fredag d. 22. juni 2018.
  • Vandlaboratoriet er blevet til i tæt samarbejde med Helsingør Havne, Øresundsakvariet og arkitektfirmaet Hasløv & Kjærsgaard.
  • Vandlaboratoriet er støttet af Nordea-fonden med 3.010.597 kr. og Friluftsrådet med 369.000 kr.
  • Vandlaboratoriet er endvidere støttet af Helsingør Kommune i forbindelse med etableringen af havnepromenaden med 2.020.000 kr.

Yderligere oplysninger

Akvariechef og havbiolog Jens P. Jeppesen, Øresundsakvariet, Københavns Universitet, tlf.: 28751970, e-mail: jpjeppesen@bio.ku.dk

Havnechef Jesper Schrøder, Helsingør Havne, Helsingør Kommune, tlf. 25311083, e-mail: jsc02@helsingor.dk

Projektleder og arkitekt Lene Jensen, Helsingør Havne, tlf. 25311091, e-mail: lej02@helsingor.dk