17. september 2019

Grønlandshajens liv og død: Foredrag og dissektion

Foredrag og dissektion

Lørdag den 21. september på Øresundsakvariet bliver i grønlandshajens tegn: Akvariet og Marinbiologisk Sektion på Københavns Universitet inviterer nemlig til foredrag om ”den søvnige kæmpe” og efterfølgende dissektion af en 2,2 meter lang grønlandshaj.

Grønlandshaj
Grønlandshaj (foto: Kristian Vedel)

Grønlandshajen – gammel, arktisk kæmpe

Professor John Fleng Steffensen fra Marinbiologisk Sektion, Københavns Universitet, vil stå for første del af arrangementet, nemlig foredraget om grønlandshajen.

Han har i mange år forsket i grønlandshajernes liv:

- Grønlandshajen er jo interessant, fordi den er det hvirveldyr i verden, der lever længst. Og da den lever på store dybder i koldt vand, er det ikke så tit man ser den, så det er en ret enestående chance interesserede får her ved dette arrangement, siger han.

- Og så er der er jo dobbelt-op på viden: Jeg vil fortælle om denne store fisks fysiologi og den forskning, vi laver her på Marinbiologisk Sektion – og så får man chancen for at se hajen, når Michael dissekerer den foran publikum.

Professor John Fleng Steffensen
Professor John Fleng Steffensen (foto Henrik Schurmann)

Det er Øresundsakvariets havbiolog, Michael Hansen, der står for dissektionen. Han fortæller:

- Det er jo ikke hver dag, at man som dansk havbiolog har sådan en fisk mellem hænderne, så det er utrolig spændende. Jeg glæder mig til at vise både store og små, hvordan grønlandshajen ser ud både udenpå og indeni.

Når Michael dissekerer hajen, vil der være mulighed for også at røre ved hajen, så det bliver en oplevelse, hvor sanserne tages i brug: Følesansen, høresansen, synssansen – og nok også lugtesansen.

Havbiolog Michael Hansen
Havbiolog Michael Hansen (foto: Tina Andersen)

Grønlandshaj importeret direkte fra Grønland

I sommers var et forskningsteam under ledelse af professor John Fleng Steffensen i Grønland for undersøge den stores hajs levevis.

Øresundsakvariets chefdyrepasser, Kristian Vedel, var med og det er blandt andet ham, vi kan takke for at have fået en grønlandshaj med hjem til Helsingør. Forskningsteamet fangede hajer for at tagge dem og undersøge dem, for derefter at slippe dem fri igen. Desværre var en af de hajer, der blev trukket i land, død.

Den blev hurtigt frosset ned og transporteret til Danmark og kan nu bruges til forsknings- og formidlingsmæssige formål på Øresundsakvariet og Marinbiologisk Sektion i Helsingør.

Grønlandshaj undervandsbillede
Grønlandshaj undervandsbillede (foto: Kristian Vedel)

Og det sker altså lørdag den 21. september, hvor John Fleng Steffensen holder sit foredrag kl. 11.00-11.45 i Auditoriet på Øresundsakvariet. Da der er plads til ca. 150 gæster i Auditoriet, bliver denne del af arrangementet efter ”først-til-mølle”-princippet, så kom i god tid for at sikre din plads. Hvis du ikke når at få en plads, arrangerer Øresundsakvariet andre aktiviteter, mens du venter på dissektionen.

Kl. 12.15 rykker vi udenfor, hvor Michael Hansen vil dissekere grønlandshajen.

Arrangementet er dækket af entrébilletten til Øresundsakvariet.

Husk varmt tøj, da dele af arrangementet foregår udenfor – og kom i god tid, da der sandsynligvis kommer mange gæster.

Yderligere info

Biolog og professor John Fleng Steffensen
Marinbiologisk Sektion, Københavns Universitet
Tlf.: 60770490