12. september 2019

Sjælden fisk med krum snude fanget i Øresund

Sjælden fisk

En krumsnudet næbsnog kom med op i vodtrækket, da en gymnasieklasse havde undervisning på Øresundsakvariet i sidste uge. Den lille nålefisk er ikke blevet fanget siden 2015 i dansk farvand, og er nu blevet indlemmet i Statens Naturhistoriske Museums videnskabelige fiskesamling på Zoologisk Museum.

Den krumsnuede næbsnog
Den krumsnuede næbsnog (foto: Henrik Carl)

Mest sjældne nålefisk i Danmark

En gymnasieklasse havde undervisning på Øresundsakvariet og trak vod i Kronborgbugten – og op kom altså en krumsnudet næbsnog.

Der går ofte mange år mellem dokumenterede fangster af krumsnudet næbsnog, og den sidste fangst var i 2015, hvor den lille nålefisk blev fanget – også i Kronborgbugten lidt nordvest for Helsingør.

Henrik Carl, videnskabelig medarbejder ved Statens Naturhistoriske Museum og projektleder på Fiskeatlasset, fortæller:

- Den krumsnudede næbsnog er afgjort den mest sjældne nålefisk i vores farvande, så jeg skyndte mig til Helsingør, da Øresundsakvariet ringede og fortalte, at de havde fanget en.

- Men i virkeligheden er den måske mere almindelig, end man tror, fortsætter han.

- Den forveksles nemlig let med stor næbsnog, der er meget mere almindelig og talrig langs de danske kyster, så måske der bliver fanget flere krumsnudede næbsnoge, end vi lige får dokumenteret. Som det er lige nu, går der årevis mellem dokumenterede fund.

- I den henseende er det en stor fordel, at Københavns Universitet har en institution som Øresundsakvariet, der jo er en del af universitet. Deres medarbejdere holder øje med, hvad både ansatte og elever får med op fra Øresunds vande og ringer til mig, når der er noget, der måske er spændende, så vi kan få det dokumenteret.

Den nyligt fangede krumsnudede næbsnog er nu blevet undersøgt, konserveret og indlemmet i den videnskabelige fiskesamling på Zoologisk Museum og skal nu bruges til både forsknings- og formidlingsmæssige formål.

På Øresundsakvariet kan man lige nu se nogle eksemplarer af den store næbsnog, der kom med op fra samme vodtræk som den krumsnudede næbsnog.

Den store næbsnog
Den store næbsnog (foto: Kasper Nyberg)

Fiskeatlas – Atlas over danske fisk

Fiskeatlasset er et projekt under Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet, der på nationalt plan kortlægger de danske fersk- og saltvandsfisk sammen med bl.a. DTU Aqua. Projektet er støttet af Aage V. Jensen Naturfond.

Formålet er at skabe et detaljeret kendskab til udbredelsen af de danske fisk og derved vurdere de eventuelle ændringer i de danske fiskebestande, som for eksempel et varmere klima potentielt kan medføre.

Projektet startede i 2006 med fokus på de danske ferskvandsfisk, og siden 2009 har kortlægningen af saltvandsfiskene haft første prioritet.

I forbindelse med projektet bliver der indsamlet en mængde fisk til forskellige undersøgelser.

Mange af disse bliver konserveret og gemt i den videnskabelige fiskesamling på Zoologisk Museum, hvor de sammen med den tilknyttede vævsbank vil stå til rådighed til forskere fra hele verden i de næste hundredvis af år.

Resultatet af Fiskeatlassets kortlægning udkommer på bogform. Bogen ”Atlas over danske ferskvandsfisk” udkom i 2012, og ”Atlas over danske saltvandsfisk” er ved at blive skrevet. Allerede nu kan man dog læse om mange af de danske saltvandsfisk – også den krumsnudede næbsnog – på https://fiskeatlas.ku.dk

Henrik Carl opfordrer alle, der fanger spændende fisk til at kontakte Fiskeatlasset, så eventuelle vigtige fangster kan blive dokumenteret. Fiskeatlasset kan kontaktes på Atlastelefonen: 28751124 eller på mail: fiskeatlas@snm.ku.dk.

Kontakt Henrik Carl på tlf. 2875124 eller mail: hcarl@snm.ku.dk