24. september 2019

Torskens børn stortrives i Øresund

Torsk i Øresund

I september måned har Øresundsakvariet konstateret store mængder af små juvenile torsk. Fangstmængden er af en sådan størrelse, at det tyder på at torskens gydning i januar-marts måneder har været usædvanlig succesfuld – og det lover godt for fremtidens bestand af torsk i Øresund.

Torskeyngel
Små torskebørn kan lige nu opleves i et af Øresundsakvariets temaakavrier (foto: Kasper Nyberg)

Gymnasieklasse og marinbiolog gjorde store øjne

Som så mange gange før her i september måned blev endnu en gymnasieklasse undervist af Øresundsakvariet i Helsingør i forrige uge og var i gang med en undersøgelse af den kystnære ålegræsbund i Kronborgbugten.

Voddet blev trukket på land med en kæmpe fangst af ca. 30 arter af fisk og andre havdyr. Samtidig blev der fanget usædvanligt mange såkaldte juvenile torsk, det vil sige torskebørn på mellem 5-8 cm.

- Jeg har aldrig i de 22 år, hvor jeg har været på Øresundsakvariet, oplevet så store fangster af torskeyngel. Der var hundredevis af de små torsk i voddet, hvor vi normalt har et par torskeyngel i hvert vodtræk her om efteråret, fortæller Jens Peder Jeppesen, akvariechef på Øresundsakvariet, og fortsætter:

- Dette indikerer en højst usædvanlig og god gydeårgang af torskeyngel i Øresund, og som vi og naturen vil få meget glæde af over rigtigt mange år fremover.

- Vi bliver altid nervøse, når vi oplever så store fangster af nogle bestemte arter inde på lavere vand, da det potentielt kan betyde for eksempel iltsvind i bundvandet længere ude. Men efter et kig på torskeynglens kondition og almene tilstand tyder det nu mere på, at de bare var trukket ind på det lave ålegræs, hvor der er gode fødeforhold imellem planterne. Der var nemlig også særdeles store mængder af fjordrejer i fangsten og torskenes maver var bristefærdige af disse.

Øresund er helt unik og klar til at blive Unesco Arv eller Naturpark

Mange andre steder i Danmark klager man over manglende torskebestande eller magre og udsultede torsk.

Vi må endnu en gang konstatere, at Øresund er helt unik på både nationalt og europæisk plan og et forbilledligt eksempel på, hvad der sker, når man behandler et havområde med respekt.

- Øresund er et yderst produktivt og specielt område, som burde blive nomineret til en Unesco Arv, hvis man spørger mig, lyder det fra Jens Peder Jeppesen.

- Forbuddet mod bundtrawl fra 1932 har givet havbunden fred og derfor en overdådighed af uspolerede levesteder med fantastiske fødemuligheder. Dette, sammen med de lagdelte strømforhold som bl.a. giver unikke tilførsler af plankton og den korte afstand mellem dybt og lavt vand, har givet havområdet de bedste betingelser for et fantastisk mangfoldigt dyreliv.

- Jeg opfordrer den nye regering til at komme i arbejdstøjet og få lavet Øresund om til et beskyttet område eller Nationalpark. Man behøver ikke at gøre mere end at opretholde bundtrawlsforbuddet fra 1932 og at respektere det kommende sandsugningsforbud, så vil Øresund formentlig forblive et fantastisk område for naturelskeren, garnfiskeren, kajakroeren, lystfiskerbådene og mange andre over de næste mange generationer.

Yderligere info

Kontakt akvariechef Jens Peder Jeppesen, Tlf.: 28751970, Email: jpjeppsen@bio.ku.dk.