5. februar 2020

Godt 2019 for Øresundsakvariet

Nyt om akvariet

2019 blev et rigtigt godt år både besøgs- og formidlingsmæssigt på Øresundsakvariet i Helsingør, og dette på trods af at akvariet blev renoveret og dermed holdt lukket i starten af året. Nu venter 2020 med øget fokus på beskyttelsen af Øresund og endnu flere gode oplevelser på og om Øresund.

Positiv udvikling på besøgstal

Knap 43.000 besøgende gik i 2019 ind på Øresundsakvariet for at opleve Øresunds dyreliv helt tæt på, og det er en stigning på mere end 3500 gæster sammenlignet med 2018. Dette på trods af at akvariet holdt lukket hele januar og en uge ind i februar 2019 på grund af modernisering,

Samtidig blev juli måned den bedst besøgte juli siden 2009, så året har vist, at investeringer i formidling, markedsføring og modernisering gør en forskel.

- Vi fik renoveret og moderniseret akvariet sidste år for mange millioner, og fik også i den forbindelse ansat en dedikeret person til kommunikation og marketing og formentlig er det disse tiltag som har båret frugt, fortæller Jens Peder Jeppesen, akvariechef på Øresundsakvariet.

Børnerørebassinet
Børnerørebassinet er altid populært (foto Leif Bolding)

Stor interesse om fortællingen om det unikke Øresund

En af Øresundsakvariets kerneværdier er at formidle livet i Øresund, og det sker både i akvariets udstilling og udendørs ved Vandlaboratoriet på Nordhavnen, på stranden og på sundet, samt ved alle de arrangementer, som akvariet tilbyder gæsterne.

Marsvine-, tun- og havfuglesafariture med båd på Øresund var i 2019 tæt på at sætte rekord i antallet af gennemførte safariture med hele 69 offentlige og private safariture.

- Safariturene er meget populære og i juli og august har vi svært ved at følge med. Vi arbejder på at øge kapaciteten her i 2020, så vi kan sejle endnu flere ture på Øresund, og derved også give turister, der kommer lang vejs fra, en chance for at opleve Øresunds fantastiske dyreliv.

Akvariets skoletjeneste har også været velbesøgt i 2019. Flere tusinder af skolebørn både i og uden for Helsingør Kommune har lært om Øresund og livet i havet.

Nye tiltag i 2020 lægger op til at endnu flere elever kan lære om det unikke Øresund og naturen, der omgiver os. Blandt andet tilbyder vi nu at komme ud og lave naturformidling på skoler og dagsinstitutioner eller i deres nærområder.

2020: Med Øresunds beskyttelse i fokus

I 2020 vil Øresundsakvariet fortsætte den positive udvikling med at formidle Øresunds liv til alle besøgende:

- Det er utroligt opløftende at se, at flere og flere mennesker interesserer sig for den natur, der omgiver os, og gerne vil passe godt på den. Derfor bliver et af vores fokus-områder i 2020 netop beskyttelse af havet generelt og Øresund specifikt, runder Jens Peder Jeppesen af.