25. februar 2020

Jagten på en underlig fisk

Buskhoveder

Buskhoveder. Disse små finurlige fisk ville bare ikke lade sig fange i Øresund med gængse fangstredskaber, så Øresundsakvariet i Helsingør allierede sig med Naturpark Lillebælt. Der skulle hjemmelavet Storm P-udstyr til, men nu kan akvariet for første gang i over 15 år vise flere eksemplarer af fisken med den lille busk på hovedet frem i udstillingen.

Buskhoved
Buskhoved i sin hule (foto Kent Sørensen)

"Buskrydder": Storm P-udstyr gav nuttet fangst

Buskhoveder er almindelig i Øresund, men Øresundsakvariet har ikke haft held med at fange den særprægede, på trods af et stort ønske om at kunne vise denne nuttede fisk frem for akvariets gæster.

Derfor tog akvariet kontakt til Niels Ole Præstbro og Søren Larsen fra Naturpark Lillebælt. Hurtigt fik de sat to lokale dykkere, Kent Sørensen og Christian Hauge, i gang, og de fangede syv buskhoveder med deres helt eget udstyr.

- De to dykkere har tidligere fanget buskhoveder i Lillebælt, og har lavet deres eget Storm P-udstyr, som de bruger. Helt lavpraktisk fik de ved hjælp af en afskåret colaflaske, et lille net og en pind – en tingest, de kalder en ”buskrydder” – fanget buskhovederne, fortæller akvariechef Jens Peder Jeppesen begejstret, og fortsætter:

- Det er virkelig fedt nu at kunne vise de her nuttede buskhoveder frem for vores gæster. Ikke siden 2004 har vi haft buskhoveder i udstillingen, og nu har vi flere eksemplarer og endda i et helt nyt akvarium specielt lavet til buskhoveder.

- Vi er virkelig glade for den hjælp både Naturpark Lillebælt og de to dykkere har givet os. Det varmer altid, når ens netværk træder til, når man har brug for hjælp.

En fredag eftermiddag mødte Jens Peder Jeppesen så Søren Larsen fra Naturpark Lillebælt på en rasteplads i Nyborg, fik buskhovederne og transporterede dem til Øresundsakvariet i Helsingør, hvor de nu kan ses i akvariets udstilling.

Buskhoved i akvarium
Buskhoved i akvarium (foto Kasper Nyberg)

Buskhoved som eksamensprojekt

Buskhovedernes nye hjem, et specielt designet akvarium med alt, hvad buskhoveder kan begære, er et eksamensprojekt, som Øresundsakvariets dyrepasser-elev, Theis Keller har lavet.

- Jeg har lavet et akvarium med dekoration, som flere buskhoveder kan trives i, med huler og skibsvragtema, som buskhoveder godt kan lide, fortæller Theis.

- Og at jeg nu faktisk kan få levende buskhoveder i akvariet og Øresundsakvariet kan drage nytte her og nu af mit projekt, det er simpelthen lige fløden på projektet – og jeg er meget glad for, at det kunne lade sig gøre.

Theis afslutter sin uddannelse som dyrepasser 28. februar efter at have været elev på Øresundsakvariet i 3 år.

Theis
Theis under sit arbejde med buskhoved-akvariet