12. december 2022

Havets atlet – den blåfinnede tuns biologi

Elsinore Evenings

På torsdag d. 15. december kl. 19 er der i anledning af Elsinore Evenings foredrag i akvariets store auditorium. Kom og hør det spændende foredrag ”Havets atlet – den blåfinnede tuns biologi” når en af Danmarks dygtigste forskere i fiskefysiologi professor og marinbiolog John Fleng Steffensen Marinbiologisk Sektion under Biologisk Institut, Københavns Universitet gæster akvariet.

Springende tun i Øresund
Springende tun i Øresund. Fotograf: K. Nyberg.

Få mere viden om tunens biologi og fysiologi og lær meget mere om denne kæmpe fisk som igen er at opleve i Øresund. I foredraget vil professor og marinbiolog John Fleng Steffensen gøre os klogere på den atlantiske tunfisks biologi og fysiologi. Anatomien hos tunfisk er ret speciel, idet de har udviklet varmevekslere så den dybe kropstemperatur kan være op til 20 grader højere end det omgivende vand. Dette gør tunfisk i stand til at svømme langt og hurtigt og fange meget hurtige fisk f.eks. makrel. Tidligere var man ikke helt klar over hvordan tunfisk var udbredt i Atlanten, men udviklingen af avancerede elektroniske fiskemærker de sidste årtier har afsløret at nogle tun svømmer frem og tilbage mellem Middelhavet og den Mexicanske Bugt og næsten helt op til Grønland.

Død tun ilandbragt til Helsingør. Ca. 260 kg. Foto: Jens P. Jeppesen

Foredraget

Foredraget vil handle om tunfisks anatomi, fysiologi og adfærd og foregår torsdag d. 15. december kl. 19.00 – ca. 19.45 i Øresundsakvariets auditorium i regi af Elsinore Evenings. Prisen er alm. entré til akvariet hvori der indgår et glas vin el. sodavand. Adgang til foredraget og akvariet kræver alm. entré billet som kan købes på akvariet på dagen eller online, men ellers er der ingen tilmelding – bare mød op. Hvis du har årskort er entré og alle foredrag gratis og et årskort kan du bestille over hjemmesiden.

Sig godnat til fiskene og få rabat i shoppen

Udover foredraget kan du også sige godnat til fiskene med fodring eller komme med ”behind the scenes”, hvor vi viser endnu mere af Øresunds unikke dyreliv frem, sammen med spændende fakta om dyrene, Øresundsakvariet og det tilstødende forskningslaboratorium. Vi holder åbent kl. 17.00-20.30. Kl. 18.00 vil der være fodring og efterfølgende kan du komme med ”behind the scenes”. Kl. 20.00 kan du være med til at sige godnat til fiskene med en fodring. På aftenen får du desuden 10 % rabat i shoppen.