25. oktober 2022

Masser af gæs over Øresund – og nye arter kommer til

Foredrag

Her i efteråret passerer en række arter af gæs over Øresund, og det kan være et flot skue at se og høre store flokke i V-formationer trække afsted. Inden for de seneste par årtier er antallet taget kraftigt til, og der er kommet nye arter til - denne udvikling har ført en række problemer med sig. Det vil professor ved Aarhus Universitet og leder af Center for Adaptiv Naturforvaltning Jesper Madsen, fortælle mere om i et spændende foredrag torsdag d. 27. oktober kl. 19.

Almindelig grågås i flyvning
Almindelig grågås i flyvning. Foto: Lars Åge Laursen

Det er historien om, at mindsket menneskelig forfølgelse og større fødeudbud i det industrielle landbrug har ført til en stor succes for bestandene, men at der nu er fulgt en række problemer i kølvandet. I Øresundsområdet er desværre fulgt en øget risiko for kollisioner mellem gæs og fly omkring Kastrup Lufthavn, og på steder hvor gæssene slår sig ned, kan de forvolde skader på landbrugsafgrøder.

Der sker nu årligt kollisioner mellem fly og gæs, og det er en kostbar affære, og kan i værste fald koste menneskeliv. Aarhus Universitet har indledt et samarbejde med Københavns Lufthavne for at undersøge, hvordan risikoen kan reduceres gennem effektiv bortskræmning omkring lufthavnen og ændringer af landbrugsdrift, som kan gøre markerne mindre attraktive for fødesøgende gåseflokke. Forvaltningen af gæs er et bevægeligt mål, som kræver en løbende overvågning, målrette forskning og opfølgning fra myndigheder langs trækruten. For at styrke en koordineret forvaltning er de europæiske lande nu gået sammmen og har oprettet en ’gåseforvaltningsplatform’ under FN’s Vandfugleaftale.

Foredraget

I dette foredrag vil Jesper Madsen, professor ved Aarhus Universitet og leder af Center for Adaptiv Naturforvaltning, fortælle om gæssene, udviklingen i bestandene og overraskende nye forekomster. Endvidere vil han berøre, hvad der kan gøres for at reducere risiko for kollisioner og skader på afgrøder.

Foredraget foregår i regi af Elsinore Evenings torsdag d. 27. oktober kl. 19.00 i akvariets store auditorium og varer ca. en time. Adgang til foredraget og akvariet kræver alm. entré billet som kan købes på akvariet på dagen eller online, men ellers er der ingen tilmelding – bare mød op. Til foredraget serveres der et glas vin. Hvis du har årskort er entré og alle foredrag gratis og et årskort kan du bestille over hjemmesiden.

Sig godnat til fiskene og få rabat i shoppen

Udover foredraget kan du også sige godnat til fiskene med fodring eller komme med ”behind the scenes”, hvor vi viser endnu mere af Øresunds unikke dyreliv frem, sammen med spændende fakta om dyrene og akvariet. Vi holder åbent kl. 17.00-20.30. Kl. 18.00 vil der være fodring og efterfølgende kan du komme med ”behind the scenes”. Kl. 20.00 kan du være med til at sige godnat til fiskene med en fodring. På aftenen får du desuden 10 % rabat i shoppen.