28. oktober 2022

Svensk efterårsferien på Øresundsakvariet (Höstlov)

Uge 44

I anledning af den Svenske Höstlov har vi sørget for masser af sjove og VANDvittige spændende aktiviteter i uge 44. Kom og rør ved levende havdyr, vær med til at fodre fiskene og tag en Øresundsquiz med havpattedyrstema.

Gul ålekvabbe
Gul ålekvabbe. Fotograf: K. Nyberg

Fodring af fiskene i akvariet

Hver time i hele vinterferien kan du opleve at fiskene bliver fodret i udvalgte akvarier hvor dyrepasserne og akvariets formidlingsguider fortæller sjove historier om fisk og andre havdyr. Den første fodring starter kl. 11 ved vores tre-trins rørebassin og her kan man være med til at fodre fiskene.

Rør ved levende havdyr

3 gange om dagen (kl. 11.25, 13.25 og 15.25) tager akvariets dygtige guider og dyrepassere dig med ud ”behind the scenes” og på det store vådbord hvor du kan røre ved en masse forskellige havdyr og få spændende historier og facts om dem alle sammen. Der er kun plads til 25 af gangen så husk at skriv dig på tilmeldingslisten hvis du vil med.

Foredrag om marsvin

På torsdag d. 3. november kl. 19-20 er der i anledning af Elsinore Evenings foredrag i akvariets store auditorium. Kom og hør det spændende foredrag om ”Danmarks marsvin – status, overvågning og forskning” når en af Danmarks dygtigste forskere i havpattedyr og seniorrådgiver Signe Sveegaard fra sektion for havpattedyrsforskning, Ecoscience, Århus Universitet gæster akvariet. Marsvinet er Danmarks mest talrige hvalart og den eneste som vi aktivt moniterer her i landet. Man hvordan overvåger man egentligt en lille hval, der lever neddykket, ikke bliver inden for Danmarks grænser og hvis tilstedeværelse påvirkes af alt fra undervandsstøj til skibe, fødemangel og bifangst ? Og hvordan ser det ud for marsvinet i Øresund? Køb af billetter online eller køb af alm. entré i akvariet på dagen. Ingen øvre grænse for antal pladser til foredrag.

Nye spændende dyr fanget i Øresund

Kom også og se de interessante og netop fangne havdyr fra Øresund. Dyrepasserne har fået indleveret et meget sjældent eksemplar af en gul ålekvabbe fra en fisker i Mosede Havn og i ugens løb fangede en gymnasieklasse som var på besøg i Øresundsakvariets skoletjeneste en såkaldt blå svømmekrabbe i Kronborgbugten.

Atlantisk blåkrabbe. Fotograf: K. Nyberg

Praktisk information

Vi har åbent alle dage i den Svenske efterårsferie fra lørdag d. 29. oktober til søndag d. 6. november fra kl. 10-17. Entré 89 kr. for voksne og børn under 12 år 69 kr. Akvariet ligger ca. 10 min. gågang fra Helsingør station.

Vi glæder os til at se en masse glade gæster.