24. januar 2023

2022 var et rekordår for Øresundsakvariet

Året der gik

Det totale antal af besøgende i 2022 nåede næsten besøgsrekord, mens antallet af betalende gæster blev det største nogensinde siden akvariet åbnede i 1973. Akvariet fik også rekordomsætning, som skyldes de efterspurgte havsafariture, skoletjenestebesøg og de alsidige formidlingsaktiviteter.

Indgangspartiet på Øresundsakvariet som den ser ud i dag, åbnede 1. juni 1973. Foto: Kasper Nyberg, Øresundsakvariet

De seneste år har været meget udfordrende og noget af en rutsjebanetur for Øresundsakvariet, der blev ramt hårdt af coronanedlukninger og markant nedgang i besøgstal og indtægter.

Men gæsterne vendte i 2022 stærkt tilbage. En egentlig besøgsrekord blev det lige akkurat ikke til, men derimod blev antallet af betalende gæster det største nogensinde. Derfor er Øresundsakvariets ledelse mere end almindelig tilfreds med årets resultat der viser den største omsætning nogensinde. I alt besøgte 50.589 mennesker Øresundsakvariet, og det på trods af, at den første måned af 2022 var præget af lukning og coronarestriktioner. Men hen over foråret og sommeren var der kø foran indgangsdørene – og i sommerferieperioden var det mere end trængt på det lille akvarium. Derudover fik de udenlandske gæster også for alvor øjnene op for akvariets mange aktiviteter, – endnu en rekord der blev sat bl.a. i tæt samarbejde med Copenhagen Card ordningen.

Hvis vi havde sagt højt ved udgangen af 2021, at Øresundsakvariet ville have en næsten besøgsrekord i 2022 ville ingen have troet på os. Det ville vi ikke engang selv. Men alle medarbejdere på akvariet har knoklet på alle fronter, og det har været altafgørende i bestræbelserne for at komme ud af Coronaens skygge, siger akvarie- og museumschef Jens Peder Jeppesen fra Øresundsakvariet.

Der spejdes efter springende tun på tunsafari, d.18 august 2022. Foto: Kasper Nyberg, Øresundsakvariet

Nye initiativer i 2023

2023 byder på endnu flere nye initiativer og begivenheder på akvariet. Blandt andet vil akvariet bestræbe sig på at forøge antallet af offentlige havsafariture på Øresund. Turene har i de senere år været voldsomt efterspurgte, så akvariets medarbejdere har slet ikke kunnet følge med.

- Havsafariturene på Øresund, hvor fokus er på marsvin, tun, sæler og havfugle, er ekstremt populære, og i juli og august har vi svært ved at følge med efterspørgslen. Vi arbejder på at øge kapaciteten her i 2023, så vi kan sejle endnu flere ture på det unikke Øresund, og derved også give turister, der kommer langvejs fra, en helt unik mulighed for at opleve Øresunds fantastiske dyreliv, siger Jens Peder Jeppesen fra Øresundsakvariet.

Akvariets skoletjeneste har også i 2022 været særdeles velbesøgt. Over 7500 skolebørn og gymnasieelever fra både i og uden for Helsingør Kommune har lært om Øresund og livet i havet. Nye tiltag i 2023 lægger op til, at endnu flere elever kan komme til at lære om det unikke og naturskønne Øresund, der omgiver os.

D. 1. juni 2023 er det præcist 50 år siden at Øresundsakvariet for første gang åbnede sine døre til den marine undervandsverden i Øresund og dette kommer til at blive fejret på dagen og dagene efter med aktiviteter for både børn og voksne. De besøgende vil bl.a. komme på akvariet til den samme entrépris på dagen som i 1973.

Rødalgeakvariet på Øresundsakvariet. Foto: Kasper Nyberg, Øresundsakvariet