Er fisken frisk?

Eleverne lærer om
Vi begynder forløbet med en teoretisk gennemgang. Her kommer vi ind på fiskenes biologi, deres rolle i økosystemerne og hvad det betyder for naturen, når vi fisker for meget. Vi diskuterer hvordan forskellige fiskemetoder påvirker naturen, og om der er nogle metoder, der er mere skånsomme end andre. Vi kommer også omkring forskellige mærkningsordninger og hvad de betyder.  

Til den efterfølgende praktiske del arbejder vi med friske fisk, der passer til årstiden. Grupper på 3-4 elever undersøger fisken, og eleverne lærer hvordan de selv kan vurdere friskhed og kvalitet. Vi gennemgår også fiskens fysiologi og levevis, inden vi skærer den op og undersøger dens anatomi. Til slut lærer eleverne at filetere fisken, hvorefter vi tilbereder og spiser den.

Praktiske oplysninger
Forløbet foregår ude hos jer på skolen. Vi har brug for undervisningslokale, projektor eller lignende, samt køkkenfaciliteter. Vi medbringer friske fisk og skarpe knive til filetering, mens I selv skal sørge for at indkøbe smør og rugbrød.   

 

Klassetrin: 4.-7. klasse
Varighed: 1½ time
Pris: 1415,-
Antal: Op til 28 elever
Periode: Hele året
Fag Natur og teknologi, madkundskab